Erra “Awie? Tak mungkinlah”

Oleh: TENGKU KHALIDAH TENGKU BIDIN

APA lagi cerita kalau bukan fasal isu perkahwinan yang perpisahan sudah berada di pintu? Ah… bosanlah hinggakan yang empunya diri pun sudah macam ‘tak kuasa’ lagi untuk menjawab tanya yang serupa.

Tentunya perkara yang sama juga mungkin menghimpit pembaca jika minggu ini Pancaindera masih menyajikan isu yang sama. Bukan begitu?

Lalu kalau bukan hal perkahwinan yang tersasar, apa lagi yang yang hendak dicoretkan tentang artis jelita ini? Banyak sebenarnya yang boleh dikongsikan.

Ayuh, kita lupakan seketika kisah peribadi yang masih belum berakhir. Biarkan saja si empunya diri menyelesaikan kemelut diri, hati dan perasaan yang berkocak, dalam tenang dan diam. Kalau ada khabar yang baru, dia sendiri akan tampil memberikan kenyataan. Oleh itu janganlah ada hati yang walang dan bimbang.

*Jalan tidak berliku lagi

Kalau saya katakan dia seorang yang bertuah, memang itu adalah kelebihan yang dipunyai oleh Erra Fazira. Jika banyak orang kecundang di tengah serabut masalah peribadi, dia tetap juga Erra Fazira yang kuat dan bersemangat dalam soal kerjaya.

Keazaman, semangat dan daya juangnya bagaikan waktu mula dia menceburi dunia seni, pada usia belasan tahun dan tahun-tahun terawal penggemar filem Melayu menggilainya.

Justeru jika pada pertengahan tahun 2006 ini kita menyaksikan perkembangan kerjaya yang cukup memberangsangkan, ia bukanlah sesuatu yang perlu dihairankan.

Erra masih mendominasi dunia lakonan terutamanya di layar lebar. Kehadiran nama-nama baru yang cantik, berbakat dan bijak mencatur kontroversi nampaknya tidak mampu menenggelamkan si pemilik nama penuh Fazira Wan Chik ini.

Bermula dengan Kabhi Kushi Kabhi Gham kemudian dilamar Slim World dan dengan kontrak Avon yang masih berjalan, Erra masih di takhtanya.

Pada ketika ini pula dia sedang sibuk di lokasi penggambaran filem terbaru Afdlin Shauki, Lost And Found di sekitar Kuala Lumpur.

“Dihimpit macam-macam masalah peribadi, perhatian Erra pada karier tidak terjejas. Alhamdulillah berkat sokongan semua pihak, Erra masih boleh bertahan dengan apa juga situasi,” kata Erra.

Dia yang terkenal sebagai orang yang kuat semangat dan cekal, berdikari sedari usia belasan tahun ternyata mampu menahan gelombang sengsara di hati dan memberi sepenuh tumpuan kepada kerjayanya.

Meskipun menyelesaikan masalah tidak semudah mengunyah dan menelan rezeki yang berada di depan mata, Erra tidak mudah larut dalam kesengsaraan peribadinya.

*Cakna cinta baru

Sensasi kisah rumah tangganya telah hampir mengabaikan kisah album barunya yang akan berada di pasaran tidak lama lagi.

Mungkin tidak banyak peminat yang tahu Erra sudah pun selesai merakamkan suara untuk sembilan buah lagu yang akan dimuatkan dalam album berkenaan. Inilah buah hati baru yang sedang dicakna olehnya pada ketika ini. Hanya tinggal sebuah lagu saja lagi belum dirakamkan.

“Sebuah lagu Bangkahulu yang Erra sendiri ciptakan melodinya,” beritahu Erra. Lirik lagu berkenaan juga turut ditulis sendiri oleh Erra.

Berjudul Wang Kite Gale, lagu berkenaan adalah impian lamanya yang baru tercapai. Semenjak sekian lama dia menginginkan lagu dalam bahasa Bangkahulu itu dipotret dalam albumnya, tetapi Erra hampa.

“Yang jadi payah sebab tak ada orang yang boleh buat macam yang Erra mahukan. Erra sudah bertemu dengan hampir 10 komposer tetapi kesemuanya tidak berani buat lagu dalam rentak yang Erra hendak. Akhirnya Erra buat sendiri sajalah lagu itu.

“Tetapi sehingga sekarang ia belum dirakamkan sebab Erra baru saja bertemu dengan orang yang sanggup membuat susunan muzik untuk lagu ini.

“Orang itu ialah Nai Kong, seorang penyusun muzik Cina. Lepas dia sudi bekerjasama, Erra makin bersemangat untuk merakamkan lagu berkenaan,” katanya yang mengakui mempunyai susur galur keturunan darah Bangkahulu.

Album yang turut memuatkan karya komposer handalan seperti Adnan Abu Hassan, Azlan Abu Hassan dan Catt ini adalah buah cintanya yang kelapan kepada dunia nyanyian. Ia juga merupakan album keempat dengan syarikat rakaman Sony BMG Music.

Ini bermakna juga album berkenaan adalah album rakaman terakhir mengikut kontrak yang telah ditandatangani tiga tahun dahulu.

“Selepas ini? Entahlah. Erra tak mahu fikir fasal kontrak dengan syarikat rakaman baru buat masa sekarang. Mahu beri sepenuh tumpuan kepada album baru, itu sajalah.”

*Kisah sedih dalam lagu

Seperti Siti Nurhaliza yang mencipta tanda tanya apabila menghasilkan lirik lagu Biarlah Rahsia, album Erra juga bakal menimbulkan kontroversi tersendiri.

Melalui lagu Adnan yang liriknya diciptakan oleh Habsah Hassan yang berjudul Impian Hanya Tinggal Harapan, pasti akan ada yang mengaitkan kisah sebaliknya dengan perjalanan hidup Erra sendiri.

Kala hal itu kami perdebatkan, Erra dengan jujur mengakui bahawa dia juga hanya manusia biasa yang tidak bisa menolak soal hati dan perasaan.

“Sejujurnya memang lagu itu berdasarkan apa yang Erra curahkan kepada penulis lirik berkenaan. Selain itu juga berdasarkan pemerhatian Kak Chah sendiri kepada diri dan kehidupan Erra selama ini,” katanya.

Erra mengakui dirinya tidak dapat lari dari himpitan perasaan kala berusaha untuk menyelesaikan kerja-kerja rakaman album berkenaan.

“Saya tidak dapat lari daripada perasaan-perasaan itu. Lebih baik kalau kita curahkan apa yang kita rasa, harapan dan impian kita dalam lagu. Itulah cara kita luahkan perasaan.

“Saya pun sama macam artis lain juga yang melahirkan rasa hati atau perasaan melalui kata-kata dan lagu. Kita mahu memberi lebih jiwa kepada sesebuah lagu, sebab itu kalau ada kaitan dengan diri sendiri ia akan lebih mendalam lagi,” katanya.

Sesi pradengar album berjudul Iya Atau Tidak ini akan diadakan minggu depan di Kuala Lumpur. Impian kehidupan yang berkecai dan mimpi-mimpi sedih antara gambaran yang banyak dicoretkan dalam album yang cukup bermakna ini.

*Awie? Mungkin tidak

Erra Fazira akan bertemu semula dengan bekas kekasihnya di lokasi? Memang satu berita yang memeranjatkan.

Saya tertanya-tanya apakah sememangnya Erra rela kalau keadaan itu berlaku?

Difahamkan pengarah filem Sumolah, Afdlin Shauki masih dalam proses ‘memujuk’ Erra untuk bersedia bergandingan dengan Awie di dalam filem berkenaan.

Jika kedua-duanya setuju, Erra dan Awie bakal bergandingan sebagai pasangan kekasih di dalam filem yang turut menampilkan nama-nama seperti Gurmit Singh, Radhi Khalid dan Afdlin sendiri.

Ditanya mengenai hal berkenaan, Erra mengambil masa yang agak lama untuk memberikan penjelasan. Mungkin tidak mahu ada mana-mana pihak yang tersentuh, kata Erra, sehingga ke hari ini dia belum membuat sebarang keputusan.

“Memang ada tawaran, tetapi Erra belum buat keputusan muktamad lagi. Ada kemungkinan besar sukar untuk saya menerima tawaran berkenaan. Tengoklah dulu, kena fikir panjang-panjang ni, tetapi mungkin tidak kut,” katanya.

Selain penggambaran filem berkenaan bakal bertembung dengan jadual promosi album barunya, Erra tidak mahu kesudian berlakon bersama lelaki yang pernah menjadi tunangannya itu menimbulkan macam-macam kontroversi lain.

“Sebab itu saya kata payah untuk saya terima tawaran itu. Saya tak mahu mengundang benda-benda yang remeh-temeh lagi. Nanti kalau kami berlakon bersama hal-hal yang lebih kecoh akan timbul.

“Sekarang pun awak tengoklah. Belum apa-apa orang sudah sensasikan. Jadi baiklah saya fikir panjang-panjang dulu, bincang dengan semua pihak sebelum buat apa-apa keputusan.

“Lagipun saya kena tumpukan kepada album pula selepas ini, tak sempat hendak buat semua dalam satu masa,” katanya memberi jawapan cukup beralas.

Jika begitu kenyataannya, saya menyokong keputusan Erra jika tidak menerimanya. Luka yang lama janganlah dirobek semula. Kelak mengundang kudis baru yang tidak mampu kita jangka.

Sememangnya dalam keadaan sekarang Erra perlu menjaga hati banyak pihak supaya tidak tercalar dengan hal-hal yang tidak terduga lagi. [MM]

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: