Kalau ingin putus tunang, ikutlah adat

KUALA LUMPUR 2 Julai – Pelbagai pihak mempersoalkan tindakan bintang Akademi Fantasia 3, Mawi memutuskan pertunangannya dengan Nordiana Mohd. Naim melalui telefon.

Menurut mereka, Mawi tidak seharusnya bertindak demikian dan menyifatkan tindakan Mawi itu sebagai tidak gentleman.

Presiden Yayasan Wanita Islam, Najwa Abdul Aziz berkata, tindakan Mawi itu bukan sahaja tidak manis di mata masyarakat, malah menyimpang dari amalan orang Melayu yang penuh dengan adat.

Menurutnya, biar apa pun alasan yang menjadi punca keretakan hubungan mereka, namun ia bukan alasan untuk Mawi bertindak dengan cara begitu.

‘‘Memutuskan pertunangan melalui telefon amat kurang manis dan agak janggal pada mata masyarakat kita. Mawi jangan lupa, kita masyarakat Melayu yang amat mementingkan adat.

Wakil

‘‘Kalau dulu, boleh merisik dengan menghantar wakil keluarga ke rumah tunang, kenapa putus tunang tidak mahu lakukan perkara yang sama?” katanya ketika dihubungi di sini, hari ini.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas mengenai isu putus tunang Mawi dengan Nur Diana atau Ina semalam.

Mawi mengesahkan dia menghubungi Ina dan memutuskan ikatan pertunangan mereka melalui telefon.

Sementara itu, Pengurus Majlis Dakwah Islamiah Malaysia, Mohd. Fitri Aziz menasihatkan Mawi supaya bertindak mengikut adab dan tidak terlalu mengikut emosi.

‘‘Saya tidak tahu apa sebenarnya yang berlaku tetapi saya harap beliau (Mawi) tidak memutuskan pertunangannya disebabkan sudah popular dan bekas tunangnya pula tidak terkenal seperti dirinya.

‘‘Kalau ingin putus tunang juga, ikutlah adat, tidak manis buat begitu,” katanya.

Sementara itu, seorang pembaca Utusan Malaysia turut melahirkan rasa kecewanya terhadap tindakan Mawi itu.

Fadzlullah Abdullah dari Taman Mayang Jaya, Petaling Jaya yang menyatakan kekesalannya melalui kiriman faks ke pejabat Utusan Malaysia hari ini memberitahu, Mawi tidak melihatkan sifat kelakian sebenarnya.

‘‘Mawi mengambil jalan mudah dengan menyatakan sudah suratan takdir sebagai alasan putus tunang dan minta semua pihak terimanya dengan hati terbuka.

‘‘Saya juga pelik mengapa Mawi menyatakan dia memerlukan restu keluarga dan dia hormati keputusan keluarga dalam perkara ini

‘‘Siapa yang ingin berkahwin dan siapa yang buat keputusan, saya fikir peminat-peminat Mawi boleh mentafsirkannya sendiri,” katanya. [Utusan]

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: